Kurban Ger├že─či

Kurban Bayram─▒ kurban kesmeyi de─čil, kurban kesme eylemindeki ─░brahimÔÇÖi bir yanl─▒┼čtan d├Ând├╝rd├╝klerini anlat─▒r.


Kurban kavram─▒ antik ├ža─čdan bu tarafa insanl─▒─č─▒n konular─▒ndan biri olmu┼čtur. ─░nsanl─▒k bilin├ž olarak ciddi evrimler ge├žirdi. Kurban konusunda dinsel ger├žekleri de g├Âz ├Ân├╝ne alarak elimizden geldi─čince her ┼čeyi a├ž─▒klamaya ├žal─▒┼čaca─č─▒z.

KurÔÇÖan-─▒ Kerimde Kurban ile ilgili 13 adet ayet vard─▒r ve bu ayetlerin hi├žbirinde bildi─čimiz anlamda Kurban bayram─▒nda kurban kesmek ile herhangi bir emir yoktur.

KurÔÇÖan-─▒ KerimÔÇÖde kurban ile ilgili her hangi bir emir olmad─▒─č─▒ i├žin ÔÇťKurbanÔÇŁ farz de─čildir. Yani AllahÔÇÖ─▒n bir emri de─čildir. O y├╝zdendir ki M├╝sl├╝manlar─▒n ─░slamÔÇÖ─▒n 5 ┼čart─▒ndan biri olarak bilinen ┼čartlar─▒n i├žinde de─čildir.

├ľzellikle ├╝lkemizde hak mezhep olarak bilinen 4 mezhepten ┼×afii, Hanbeli, Maliki mezheplerine g├Âre s├╝nnet; Hanefi mezhebine g├Âre ise Vaciptir. Mezheplerin ortak g├Âr├╝┼č├╝ olarak da kurban farz de─čildir. Yani M├╝sl├╝manlar─▒n sorumluluklar─▒ aras─▒nda de─čildir. Bu sonuca hem KurÔÇÖandaki kurban ayetlerine bakt─▒─č─▒m─▒zda hem de mezhep imamlar─▒n─▒n kurban ile ilgili g├Âr├╝┼člerinden ├ž─▒karabiliyoruz.

Bu konu ile ilgilenen arkada┼člar Bakara Suresi ayet 196, Ali ─░mran Suresi 183, Maide Suresi 2- 27-95-97. Ayetler; Hac suresi 26-28 yine Hac Suresi 32-37. Ayetler; Saffat Suresi 107; Fetih suresi 25; Kevser Suresi 2 ve EnÔÇÖam Suresi 162. Ayetlerdir.

KurÔÇÖandaki kurban ayetlerini inceleyen arkada┼člar─▒n ┼ču hususa da dikkat etmeleri gerekir. Bahse konu ayetlerde kurban hac ile ilgili bir konu olarak daha ├žok kar┼č─▒s─▒na ├ž─▒kacakt─▒r. Ayetlerde ge├žen ├že┼čitli kelimeler ÔÇťKurbanÔÇŁ olarak ├ževrilmi┼čtir. Yani Kurban tan─▒m─▒ ile ilgili KurÔÇÖanda tek bir kelime ├╝zerinde birliktelik yoktur.

Kurban ile ilgili en iddial─▒ ayet Kevser suresindeki ÔÇť├ľyle ise Benim i├žin namaz k─▒l ve kurban kesÔÇŁ ayetidir. Bu ayette Kurban kes diye a├ž─▒klanan Nehar kelimesi Kurban anlam─▒na gelmedi─či gibi bo─čazlamak, g├Â─č├╝s g├Â─č├╝se ├žarp─▒┼čmak, bo─čaz─▒ kesmek gibi anlamlara gelmektedir. Bu kelimeyi Kurban kesmek olarak a├ž─▒klamak m├╝mk├╝n de─čildir. Bu ├žok zorlama bir durum olur.

Kurban i├žin en ├Ânemli konulardan biri de ─░brahim peygamberin o─člu ─░smailÔÇÖi kurban etme hadisesi vard─▒r. Bu olay toplumumuz aras─▒nda art─▒k hikayele┼čmi┼č bir duruma gelmi┼čtir. Ancak dikkatten ka├žan bir durum vard─▒r. ─░brahim peygamber r├╝yas─▒nda o─člunu kurban etti─čini g├Ârm├╝┼č ve bunun AllahÔÇÖ─▒n emri oldu─čuna karar vermi┼čtir. Bu eylemi ger├žekle┼čme an─▒n─▒n anlatan KurÔÇÖan ├žok ├Ânemli bir detay vermektedir.

Kurban kesmeyi de─čil, kurban kesme eylemindeki ─░brahimÔÇÖi bir yanl─▒┼čtan d├Ând├╝rd├╝klerini anlat─▒r. G├Âkten inen ko├ž bir mitolojiden ba┼čka bir ┼čey de─čildir.

Bug├╝n kurban ├╝zerinde zaman─▒m─▒z insan─▒n─▒n s├Âyleyece─či ├žok ┼čey vard─▒r. ├ç├╝nk├╝ en b├╝y├╝k konu bug├╝n ┼čudur. HacÔÇÖda de─či┼čik yerlerden gelen insanlar i├žin hedy kurban─▒ bir hayvan kesmek midir, yoksa hediyele┼čmek midir?

Kurban kesmek mi, yoksa Kurban etmek mi anlat─▒lmak istenen.

Bunlar─▒n tamam─▒ ihtimal dahilindedir.

Hz. Muhammed zaman─▒nda kesilen bir deve s─▒radan bir hayvan─▒ ifade etmiyordu. ├ç├╝nk├╝ deve o g├╝nk├╝ ┼čartlarda kervan─▒n en de─čerli bir ├╝yesi idi. Yani ticaret i├žin can al─▒c─▒ bir unsurdu. Bir insan ÔÇťDeve kurban etti─čindeÔÇŁ ticaret mallar─▒n─▒ ta┼č─▒d─▒─č─▒ ├žok de─čerli bir de─čerinden vazge├žiyordu.

Yani o g├╝n Araplar ta┼č─▒ma filosundan bir kamyonunu ya da bir t─▒rÔÇÖ─▒n─▒ g├Âzden ├ž─▒karm─▒┼č oluyordu.

Bug├╝n Kurban bayram─▒nda yap─▒lan ise ├žok ac─▒ sonu├žlar do─čuracak bir noktaya gelmi┼čtir.

Bir b├╝y├╝kba┼č hayvan─▒ yedi ki┼či sat─▒n ald─▒─č─▒nda bir insan─▒n b├╝t├žesini sarsmayacak bir eder ki┼činin b├╝t├žesinden ├ž─▒kmaktad─▒r. ├ťstelik ortaya ├ž─▒kan etin ├žo─ču verilen paray─▒ kar┼č─▒layacak kadar kendi hanesine gelmekte ve fakir i├žin kesildi─či iddia edilen hayvandan fakirin sofras─▒na ├žok k├╝├ž├╝k bir miktar pay ayr─▒lmaktad─▒r.

Kurban kesinlikle dinin bir gere─či AllahÔÇÖ─▒n kesin bir emri de─čildir. O y├╝zden Kurban bir Allah emri olmaktan ├Âte bir rit├╝el, bir toplumsal al─▒┼čkanl─▒k olarak devam etmektedir. Hatta maddi olanaklar─▒ elvermemesine ra─čmen ÔÇťEtraf─▒m─▒z der, konu kom┼ču hakk─▒m─▒zda bir kurban bile kesemediÔÇŁ diye d├╝┼č├╝n├╝r diyerek kurban kesenler mevcuttur.

Bug├╝n kurban kesmek yerine kurban─▒n ger├žek i├žeri─čine d├Ânmemizin zaman─▒ gelmi┼č ve ge├žmektedir. ÔÇť┼×├╝phesiz Benim namaz─▒m, ibadetlerim, ya┼čamam ve ├Âl├╝m├╝m hep alemlerin Rabbi olan Allah i├žindir.”

EnÔÇÖam Suresi 162. Ayet asl─▒nda bu konuyu ├žok net olarak ortaya koymaktad─▒r. Allah kendisini ululamak ve ona olan iman─▒m─▒z─▒ ├Âl├žmek i├žin bir ba┼čka can─▒n ├Âld├╝r├╝lmesini ve etinin pay edilerek da─č─▒t─▒lmas─▒n─▒ istemez. Bir can─▒ k─▒yan, b├╝t├╝n canlara k─▒ym─▒┼čÔÇŁ gibidir diyen bir inan├ž sisteminde can ├╝zerinden ibadet anlay─▒┼č─▒n─▒n olu┼čmas─▒ m├╝mk├╝n de─čildir. O y├╝zden kurban farz de─čildir.

Kurban Yaradana yakla┼čmak demektir. Kurban garip, guraban─▒n g├Âzetildi─či ve onlar─▒n g├Ân├╝llerinin al─▒nd─▒─č─▒ bir bayramd─▒r. Hayvanlar─▒ kesip derin donduruculara doldurma bayram─▒ de─čildir. Kurban en sevdi─činden vazge├žmekse bunu bir can─▒ yok ederek yapamazs─▒n─▒z. Bunu ger├žekle┼čtirmenin tek yolu en sevdi─činizden vazge├žmektir. ├ľrne─čin size bir konut laz─▒mken, kasan─▒zda bulunan 10 adet konutun tapusundan birinden vazge├žerek ger├žek kurban anlay─▒┼č─▒na ge├žebilirsiniz. 

─░nsan─▒n can ├╝zerindeki tasarrufu kutsamaktan vazge├žerek canlar─▒ ya┼čatmak i├žin cennet olu┼čturdu─ču bayram tad─▒ndan bir ya┼čam dilerim.

Emekli ─░mam Hatip Mehmet TEKEC─░


Be─čendiniz mi? Arkada┼člar─▒n─▒zla Payla┼č─▒n!

1
9 Payla┼č─▒m, 1 Be─čeni
Bi├žim Se├ž
Anket
─░nsanlara fikirlerini sor!
Yaz─▒
Bildiklerini bizimle payla┼č!
Liste
Bir liste olu┼čtur!