Zincirleri K─▒rmak ┼×art

Zincirleri K─▒rmak ┼×art

“─░nsan merkezli bir d├╝┼č├╝nceyle yola ├ž─▒kanlar, bu yolun sonunda vard─▒klar─▒ tek yer t├╝rc├╝l├╝k olur.”

G├╝n├╝m├╝zde ne yaz─▒k ki ├Âzg├╝rl├╝k, hak, adalet, ya┼čam deyince akla hemen insan geliyor. Bu kavramlar─▒ en ├žok insana yak─▒┼čt─▒r─▒yoruz. ├ľzg├╝r olacak biri varsa bu insand─▒r. Mutlu ve bar─▒┼č dolu bir d├╝zende ya┼čamas─▒ gereken sadece ve sadece insand─▒r…

Ge├žti─čimiz g├╝nlerde kendilerine sosyalist diyen ki┼čiler ile veganlar aras─▒nda bir tart─▒┼čma ya┼čanm─▒┼čt─▒. Ara ara ya┼čanan bu tart─▒┼čmalar─▒n ucunun hi├žbir yere varm─▒yor olmas─▒ da, ger├žekten hayli garip bir durum. Nedense konu veganizm olunca, sosyalistler t├╝m kar┼č─▒tlar─▒yla beraber a─č─▒z birli─či yapmaya ba┼čl─▒yor.

Sosyalistlerin hayvan s├Âm├╝r├╝s├╝yle, hayvan ├Âzg├╝rle┼čmesiyle ilgilenmedi─či, bunu bir sorun, bir problem olarak g├Ârmedi─či ortada. S├Âm├╝r├╝den ve tahakk├╝mden s├Âz eden sosyalizmin, bu noktada hayvan s├Âm├╝r├╝s├╝n├╝ ve tahakk├╝m├╝n├╝ g├Ârmezden gelmesi, bunu burjuva kategorisine s─▒k─▒┼čt─▒rmas─▒, hayvan ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ m├╝cadelesini d─▒┼člamas─▒ (beraberinde ekolojik hareketi de d─▒┼člam─▒┼č olur), ilerleme anlam─▒nda do─čru bir yol mudur? ├ťzerine kafa yorulmas─▒ gereken ├Ânemli bir soru oldu─čunu d├╝┼č├╝nmekteyim.

E┼čitli─či ve ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ sadece ÔÇťinsanÔÇŁ i├žin isteyerek ├ž─▒kt─▒─č─▒m─▒z bir yol, bizi nereye vard─▒r─▒r?

Steve Best ┼č├Âyle s├Âyl├╝yor: ÔÇťO s├Âzde ÔÇśayd─▒nÔÇÖ ve ÔÇśilericiÔÇÖ insanlar, e┼čitlik ve hak kavramlar─▒n─▒ bu gezegeni beraber payla┼čt─▒─č─▒m─▒z canl─▒lar─▒ da kapsayacak ┼čekilde geni┼čletene dek, h├╝manist, ┼čiddet i├žermeyen ├╝topya ikiy├╝zl├╝ bir yalan olarak kalacak.ÔÇŁ

Hayvan, insan, do─ča i├žin yani herkes i├žin topyek├╝n ├Âzg├╝rl├╝k, adalet, bar─▒┼č ve huzur istemek; s├Âm├╝r├╝ye dayal─▒ bu d├╝zene her y├Ânden ve her ┼čekilde kar┼č─▒ ├ž─▒kmakt─▒r. ÔÇťTek bir t├╝r├╝ di─čer b├╝t├╝n t├╝rleri s├Âm├╝rerek ├Âzg├╝rle┼čtirmek devrim falan de─čildir.ÔÇŁ ÔÇôSteve Best.

Hayvanat bah├želeri gibi zul├╝m dolu yerlere hayvanlar─▒ t─▒kan, avc─▒l─▒k gibi bir vah┼četi normal kar┼č─▒layan, deney laboratuvarlar─▒nda t├╝rl├╝ ┼čekillerde katledilen, mutlu s├Âm├╝r├╝y├╝ pompalayan ├žiftliklerde ve fabrikalarda esaret alt─▒nda tutulan hayvanlar varken, mezbahalar hayvan kan─▒yla ve cesetleriyle dolup ta┼čarken, bu d├╝zende ÔÇôve bu y├╝zy─▒lda- ticari kayg─▒ya oturtulmu┼č hayvan s├Âm├╝r├╝s├╝n├╝ ve tahakk├╝m├╝n├╝ devam ettiren ba┼čka bir d├╝zen, (├Âzg├╝r, e┼čit ve s├Âm├╝r├╝s├╝z bir d├╝nyadan s├Âz eden herhangi bir hareket) ikiy├╝zl├╝ olmayacak m─▒d─▒r? ┼×iddetin devam etti─či, s├Âm├╝r├╝n├╝n s├╝rd├╝─č├╝ bir d├╝zen nas─▒l bar─▒┼č├ž─▒l olabilir?

─░nsan merkezli bir d├╝┼č├╝nceyle yola ├ž─▒kanlar, bu yolun sonunda vard─▒klar─▒ tek yer t├╝rc├╝l├╝k olur. T├╝rc├╝l├╝k dedi─čimiz ┼čey ise, g├╝├žl├╝n├╝n g├╝├žs├╝ze tahakk├╝m├╝d├╝r. Bu ne adildir ne de bar─▒┼č├ž─▒l. T─▒pk─▒ i┼č├ži s─▒n─▒f─▒n─▒n durumuna benzemektedir. Ezileni savunan, s├Âm├╝r├╝ ve tahakk├╝m├╝ reddeden sosyalist/kom├╝nist ki┼čilerin, s├Âz konusu hayvan k├Âleli─či, zulm├╝, tahakk├╝m├╝ ve s├Âm├╝r├╝s├╝ olunca kar┼č─▒tlar─▒yla a─č─▒z birli─či yapmas─▒, tam da o kar┼č─▒tlar─▒ gibi ayn─▒ ┼čekilde d├╝┼č├╝nmeye ba┼člamas─▒ korkun├ž bir ger├žek. Durup bahsetti─čimiz ┼čey e─čer ki, ezilenlerin ve s├Âm├╝r├╝lenlerin haklar─▒ysa; hayvan haklar─▒n─▒ bunun d─▒┼č─▒na itemeyiz. Kapitalist sistemin son buldu─ču noktada, yerine ge├žecek ba┼čka bir sistemin ├Âzg├╝rl├╝k├ž├╝ ve e┼čitlik├ži tavr─▒ tam da burada ba┼člar. ├ç├╝nk├╝ ÔÇťHayvan haklar─▒ ayn─▒ zamanda insan haklar─▒d─▒r.ÔÇŁB├╝t├╝n canl─▒lar i├žin adalet  talebinde bulunmak, tutarl─▒ bir dava olacakt─▒r.

“Veganizm, hayvanlar─▒n da insanlar gibi bilin├ž sahibi duyarl─▒ canl─▒lar oldu─ču ger├že─činden hareketle, onlara uygulanan meta stat├╝s├╝n├╝ ve s├Âm├╝r├╝y├╝ reddeden, ├Âzg├╝rle┼čtirici bir etik tutumdur ve toplumsal adalet m├╝cadelisinin gere─čidir.ÔÇŁ ÔÇôZ├╝lal Kalkandelen

Vegan olmayan sosyalist bir d├╝zende, insanlar ad─▒na pek ├žok iyile┼čtirilmi┼č mekanizmalar ortaya ├ž─▒kacakt─▒r. ─░nsanlar i├žin daha iyi ┼čartlar olaca─č─▒ da kesindir. Ancak hayvanlar i├žin her ┼čey kald─▒─č─▒ yerden devam edecektir. Hayvanlar─▒n mal ve kaynak olarak kullan─▒ld─▒─č─▒;  s├Âm├╝r├╝ld├╝─č├╝ ve k├Âle olarak g├Âr├╝ld├╝─č├╝ bir toplumda, ger├žek bir e┼čitlikten ve ├Âzg├╝rl├╝kten bahsedemeyiz.

Hayvanc─▒l─▒k sekt├Âr├╝n├╝n ne gibi korkun├ž sonu├žlar do─čurdu─čunu, varl─▒─č─▒n─▒n nas─▒l t├╝m d├╝nyay─▒ etkiledi─čini g├Ârmezden gelemeyiz. Bu sekt├Âr, bilin├ž sahibi, duyarl─▒ canl─▒lar olan hayvanlara t├╝rl├╝ zul├╝m ederken, do─čada da b├╝y├╝k y─▒k─▒mlara sebep olur. ─░nsan sa─čl─▒─č─▒n─▒ da olumsuz y├Ânde etkiler. Bu nedenle hayvan haklar─▒ m├╝cadelesinde, odak her ne kadar hayvan olsa da; hem hayvanlar─▒n, hem insanlar─▒n hem de do─čan─▒n kurtulu┼ču i├žin m├╝cadele etmi┼č oluyoruz. Bu b├╝t├╝nl├╝kl├╝ bir m├╝cadeledir. 

Daha iyi, daha adeletli, daha ├Âzg├╝r bir d├╝nyaya uyanmak istiyorsak e─čer, birilerini rahats─▒z etmek zorunday─▒z. Daha y├╝ksek sesle konu┼čmak zorunday─▒z. Birilerini d├╝rt├╝p, uyand─▒rmak zorunday─▒z. Bir hayvan─▒n ba┼č─▒n─▒ ok┼čay─▒p, di─čerinin kafas─▒n─▒ kesti─čimiz s├╝rece, ┼čiddetin son bulmayaca─č─▒n─▒ anlatmak zorunday─▒z. 

Ayak seslerimizi y├╝kseltmek, m├╝cadeleyi b├╝y├╝tmek, omuz omuza bu sisteme kar┼č─▒ ├ž─▒kmak m├╝mk├╝nken, en ├žok kim s├Âm├╝r├╝l├╝yor yar─▒┼č─▒na girmek, kimseye bir fayda sa─člamayacakt─▒r. Ya┼čam hakk─▒na sayg─▒ duymal─▒, adalet ve hak kavramlar─▒na bak─▒┼č a├ž─▒m─▒z─▒ geni┼čleterek bakmal─▒y─▒z.

K├Âkl├╝ bir de─či┼čim i├žin bizi ba─člayan her bir zinciri k─▒rmak ┼čart. E─čer bug├╝n de─či┼čime taba─č─▒n─▒zdan ba┼člarsan─▒z, ┼čiddet ├╝zerine kurulu bu d├╝zenin zincirlerinden birini par├žalam─▒┼č olursunuz.

─░lgili Makaleler

Pokot Film Ele┼čtirisi

ÔÇŁYasalar katilleri yani avc─▒lar─▒ koruyor. Tarihte ├žok say─▒da hayvan─▒n duru┼čmas─▒ g├Âr├╝ld├╝ ve o hayvanlar cezaland─▒r─▒ld─▒. Fakat hayvanlara kar┼č─▒ i┼členen su├žlar yasal hale getirildi.ÔÇŁ Yukar─▒daki s├Âzleri…

Yan─▒tlar